Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου 2012

Αφιέρωμα στους Έλληνες της Κάτω Ιταλίας



Διήμερο Αφιέρωμα στους Έλληνες της Κάτω Ιταλίας με Εκπαιδευτικά Εργαστήρια από τους Encardia.

Στο πλαίσιο του διήμερου Αφιερώματος που γεφυρώνει το Νότιο Αιγαίο με την Κάτω Ιταλία, για να γνωρίσουμε τον πολιτισμό των Γκρίκο, των Ελλήνων της παλιάς Μεγάλης Ελλάδας, πραγματοποιείται από τους Encardia ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα στον Κατωιταλιάνικο χορό της Ταραντέλας.

Η Ταραντέλα είναι ένας χορός που διαδόθηκε ιδιαίτερα την περίοδο του Μεσαίωνα και έχει αρχαιοελληνικές ρίζες. Το είδος Πίτσικα, ήταν τελετουργικό και χορεύεται, σε μία πιο σύγχρονη μορφή, μέχρι σήμερα από τους Ελληνόφωνους του Σαλέντο...

Α. ΕΙΔΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΧΟΡΟΥ από τους Encardia

στην Τarantella Pizzica –Pizzica
Πέμπτη 4 Οκτωβρίου στις  17:00 – 20:00
Διάρκεια εργαστηρίου: 3 ώρες
Λίγα λόγια για το χορό….

Η Ιστορία
Η «Ταραντέλα Πίτσικα» είναι ο πιο χαρακτηριστικός τελετουργικός χορός και χορός της έκστασης της κάτω Ιταλίας. Ο παραδοσιακός χορός της κάτω Ιταλίας, η ταραντέλα, συνδέεται μα την αρχαία ελληνική αποικία του Τάραντα και στον πυρήνα των ελληνόφωνων χωριών του Σαλέντο.
Συνδέεται λοιπόν με ένα φαινόμενο που ονομαζόταν ταραντισμός. Ο ταραντισμός ήταν μια μορφή κρίσης μανίας που θεωρούσαν ότι οφειλόταν στο τσίμπημα μιας αράχνης για αυτό και ονομάζεται και ταραντέλα πίτσικα από το πιτσικάρε - τσιμπάω. Η Λικόσα ταραντούλα θεωρούσαν ότι τσιμπούσε κάποιον χωρικό μέσα στα χωράφια. Και για να θεραπευτεί κάποιος που τον είχε τσιμπήσει γινόταν ένας μουσικός εξορκισμός. Ειδικοί οργανοπαίχτες πήγαιναν στο σπίτι του άρρωστου και άρχιζαν τότε να παίζουν 12 διαφορετικά μοτίβα. Στην αντίστοιχη μελωδία, που θεωρούσαν ότι αντιστοιχεί στο μέγεθος και στο χρώμα της αράχνης που τον τσίμπησε, ο άρρωστος (συνήθως γυναίκα) άρχιζε να χτυπιέται και ξεκινούσε έναν ξέφρενο μιμητικό χορό, που μιμούνταν τις κινήσεις της αράχνης. Αυτό μπορούσε να κρατήσει και 3 ολόκληρες μέρες χωρίς διακοπή. Αυτός έπεφτε στο πάτωμα κουρασμένος και εξουθενωμένος αλλά θεραπευμένος.

Όμως τι υποδηλώνει το τσίμπημα της αράχνης;
Η χερσόνησος του Σαλέντο είναι η γη του επαναλαμβανόμενου τσιμπήματος σύμφωνα με τον ιταλό εθνογράφο Ernesto de Martino. Μία γη με τόσα προβλήματα, αδύναμη να  προσφέρει ασφάλεια και προστασία στον πληθυσμό της, ενώ οι κοινωνικές καταπιέσεις μεγάλες, που προκαλούσαν έντονα ξεσπάσματα. Το φαινόμενο σταμάτησε μετά τη δεκαετία του ’60, όταν εξέλειψαν πλέον αυτές οι συνθήκες.

Η διατήρηση του αρχαίου χορού
H Ταραντέλλα pizzica pizzica σίγουρα θεωρείται σήμερα ένα πολύ ισχυρό στοιχείο στην πολιτισμική παράδοση της Νοτίου Ιταλίας. Τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει φανατικούς «οπαδούς» όχι μόνο σ’ ολόκληρη την Ιταλία αλλά και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Παρ’ όλα αυτά, το κοινωνικό πλαίσιο, ο τρόπος της ζωής, οι κοινωνικές λειτουργίες που γέννησαν και διατήρησαν αυτόν το χορό έχουν αλλάξει και η σύγχρονη ζωή μας έχει απομακρύνει πολύ από τον τρόπο σκέψης των παλιών κοινωνιών.

Πώς λοιπόν μπορεί να λειτουργήσει η συγκεκριμένη μουσική και ο χορός στο σημερινό, στο σύγχρονο άνθρωπο; Η γνώση του παλιού και ξεχασμένου αναμφίβολα είναι ένας σίγουρος τρόπος για να ερμηνεύσει και να ζήσει κάποιος το σήμερα. Ο τρόπος που λειτουργούσαν οι παππούδες και προ-παππούδες μας, οι συνήθειες των αγροτικών κοινωνιών, τα πάθη και οι καημοί των λαϊκών ανθρώπων των παλαιότερων γενεών και τα έντονα σημάδια τους στο παρόν.

Αυτά στάθηκαν τα σημεία ενδιαφέροντος των μελών του συγκροτήματος encardia κατά τη διάρκεια  της πολύχρονης επικοινωνίας τους με τους ανθρώπους και τον τόπο, στα πάμπολα ταξίδια τους στα Ελληνόφωνα χωριά του Ιταλικού Νότου. Αυτήν την εμπειρία και τη γνώση που με αυτόν τον τρόπο απέκτησαν και αποκτούν,  επιθυμούν να μεταδίδουν , είτε μέσα από τα δικά τους τραγούδια, είτε στις συναυλίες τους, αλλά ακόμα και  σε αυτές τις σπάνιες συναντήσεις με τη μορφή σεμιναρίων.

Έτσι λοιπόν αυτήν τη φορά με άξονα τα βήματα του χορού pizzica pizzica και οδηγούς τους encardia θα επιχειρήσουμε μια στενότερη γνωριμία με την μοναδική παράδοση των Ελληνοφώνων στην περιοχή της Απουλίας.                                         

Πρόγραμμα

1) Περιγραφή του κοινωνικού περιβάλλοντος και πολιτισμού μέσα στο οποίο δημιουργείται αυτός ο χορός πριν από μερικές δεκαετίες και διαχωρισμός ανάμεσα στους τρεις τρόπους-λειτουργίες του, που υπηρετεί ο ίδιος ρυθμός.
α.  Pizzica pizzica (ερωτικός χορός ζευγαριού)
β.  Pizzica tarantata (μουσική θεραπεία κατά του  δαγκώματος της  ταραντούλας)
γ.  Pizzica scherma (μιμικό ντουέτο ανάμεσα σε δύο    αντιπάλους)

2) Εκμάθηση των πιο απλών βημάτων πάνω σε παραδοσιακές μουσικές αλλά και πιο σύγχρονες μουσικές προτάσεις.

3) Χορός σε ζευγάρια: όλοι οι συμμετέχοντες θα χορέψουν με τους διδάσκοντες.

4) Αναφορές στην φιγούρα του “mesciu de ballu” (εκείνος που κατευθύνει τον χορό), εκμάθηση πιο περίπλοκων βημάτων, χρήση του μαντηλιού.

5) Χορός ζευγαριού: οι συμμετέχοντες θα χορέψουν μεταξύ τους δοκιμάζοντας στην πράξη τα διάφορα βήματα.


Β.     ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Παρασκευή 5 Οκτωβρίου στις 15:30 – 19:30

Στη διάρκεια του μαθήματος οι συμμετέχοντες  έρχονται σε επαφή με διαφορετικές ποιότητες κίνησης και λόγου και δουλεύουν με ασκήσεις ρυθμού, συγκέντρωσης,  συντονισμού της ομάδας, αντίληψης του χώρου και ανάπτυξης της φαντασίας. Όλα αυτά γίνονται αποκλειστικά μέσα από παιχνίδια, χρησιμοποιώντας το χιούμορ μας και τη διάθεση για δημιουργία. Διδασκαλία: Ιωάννα Μίτσικα, χορεύτρια και μόνιμη συνεργάτης - μέλος των Encardia.
•    Διάρκεια σεμιναρίου 4 ώρες
•    Για τη συμμετοχή στο σεμινάριο δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία
Κόστος συμμετοχής σε κάθε εργαστήριο: 35€ κατ’ άτομο
•    Με τη συμμετοχή σας παίρνετε και ένα δωρεάν εισιτήριο για τη  βραβευμένη ταινία – ντοκιμαντέρ για τους Έλληνες της Κάτω Ιταλίας «Η Πέτρα που Χορεύει» σε σκηνοθεσία Α. Κοβότσου και παραγωγή Γ. Πουλίδη.
•    Τα εργαστήρια απευθύνονται σε: Εκπαιδευτικούς, Χοροδιδάσκαλους, Καλλιτέχνες αλλά και στον καθένα που θέλει να μάθει τον αρχαίο αυτό χορό της Ταραντέλας με την καθοδήγηση των μελών του σχήματος Encardia ή να γνωρίσει τις Τεχνικές του Θεατρικού Παιχνιδιού χωρίς να απαιτείται προηγούμενη εμπειρία!
•    Οι εγγραφές στο Master Class Κιθάρας από το Μ. Κονταξάκη, συνεχίζονται...

ΕΓΓΡΑΦΕΣ: Έως 2 Οκτωβρίου / Περιορισμένος αριθμός συμμετοχών! Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

ΧΩΡΟΣ: θα σταλούν αναλυτικές πληροφορίες για τους χώρους που θα πραγματοποιηθούν τα σεμινάρια, σε όσους δηλώσουν συμμετοχή

Πληροφορίες:  anna@poeessa.com – Τηλ. 22410 74405

Γράψτε μας: Ονοματεπώνυμο, ηλικία, τηλέφωνο

Υπό την Αιγίδα του ΔΟΠΑΡ
Οργάνωση: Poeessa Thematic Events
Με τη συνεργασία του συλλόγου «Μεσαιωνικό Ρόδο»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνταγές